Historien om Tørsleffs

Fra købmand til producent af ikoniske produkter
Kimen til det vi kender som Tørsleff i dag blev lagt da Valdemar Tørsleff slog sig ned som købmand i Skive den 22. juni 1892. I 1897 rykkede Valdemar til Århus, og udvidede sin købmandshandel til også at omhandle en engrosvirksomhed.

I 1923 blev grosserer Victor B. Strands optaget som kompagnon, og hans visionære og idérige natur gjorde at Tørsleff begynder at udvikle egne produkter.

Et af de første produkter var vaniljesukker, som under navnet Vanila stadig er en af de mest kendte mærkevarer i Danmark. Mange andre varer er kommet til siden bl.a. de velkendte sylteprodukter Atamon og Melatin. Selve designet på Vanila og Atamon blev i sin tid tegnet af Århus-kunstneren Henrik Hansen, et design der trods modernisering fortsat præger produkterne.
 
Vanila
Op til midten af 1920’erne fremstillede man i den enkelte husholdning sit eget vaniljesukker ved at skrabe de små sorte korn ud af vaniljestængerne og blande dem med sukker. For at imødekomme et behov for en forenkling af denne metode lancerede Tørsleff & Co. i 1926 et færdigblandet vaniljesukkerprodukt under varemærket Vanila. På det tidspunkt var emballagen endnu ikke karakteriseret med de grønne tværstriber og vaniljemanden, men havde dog Vanila skrevet på produktet. Vaniljemanden kom først til i 1935, da han blev tegnet af den århusianske tegner Henrik Hansen, som med tiden blev fast tegner på de fleste af Tørsleffs emballager.

I 1935 ankommer to elefanter og deres to vogtere til Aarhus Zoologiske Have. Elefantpasseren Jena Zena og hans hjælper Abu tiltrækker sig her stor opmærksomhed, hvilket også fascinerer Henrik Hansen, som derfor benytter derfor de to ”fremmede ansigter” som model for hans tegninger og malerier.

Tegningen af elefantpasseren Jena Zena kom til at pryde Tørsleffs Vanila dåse, og er stadig den dag i dag Vanilas varemærke.

De grønne striber på Vanila dåserne var i gamle dage grønne bambusstænger, som Henrik Hansen brugte til at symbolisere Jena Zenas og vaniljens eksotiske oprindelse. Hen over tiden har de grønne bambusstænger ændret sig til de karakteristiske grønne stænger som pryder Vanila-dåsen i dag, og som sammen med billedet af Jena Zena er med til at give dåsen sit ikoniske og let genkendelige udseende.

Vanila der med sit karakteristiske og igennem årene kun nænsomt ændrede varemærke, har således været kendt og genkendt af generationer, og har derigennem været en hovedartikel for Tørsleff i mere end 80 år.

I 1933 vandt Tørsleffs Vanila guldmedalje ved bager- og konditor udstilling i Tivoli, hvor Tørsleff, blandt 150 udstillere blev udnævnt til bedste produkt til brug i bagning og konditorfaget. Denne udstilling blev opført i forbindelse med Københavns Bagerlaugs 250 år jubilæums, hvor hele Tivolis have blev taget i brug. En af udstillingens protektorer var Kong Christian X.

Tørsleffs stolthed over denne udmærkelse ses stadig den dag i dag, hvor der på Vanila bøtten er en lille henvisning til guldmedaljen fra 1933.
 
Atamon
Indtil begyndelsen af 30’erne benyttede man rom, cognac eller whisky til at konservere sit hjemmelavede syltetøj og marmelade med. Da disse former for spiritus dog blev afgiftspålagt i starten 1930’erne måtte man se sig om efter alternative konserveringsmidler. Af denne grund lancerede Tørsleff & Co. et konserveringsmiddel under varemærket Atamon, hvis etiket, med en smilende kineserkok, også blev tegnet af Henrik Hansen.

Valget af en kinesisk kok som figuren der skulle pryde Atamonflasken blev taget, fordi man tilbage i 1930’erne anså kinesiske kokke som specielt dygtige kokke, og derfor en garant for kvalitet. 
 
Melatin
Med anvendelsen af Atamon som konserveringsmiddel var der ikke behov for store mængder af sukker (hvilket typisk var doseret pund-til-pund) for at gøre det syltede holdbart. Da sukker - udover at søde - også bidrager til at give det syltede en passende konsistens, kunne Tørsleff imødekomme forbrugernes ønske om anvendelse af mindre sukker ved at lancere et geléringsmiddel.

Dette produkt kom på markedet i midten af 30’erne under varemærket Melatin, og er siden da fremstillet i forskellige varianter alt efter om det anvendes til gelé, marmelade, syltetøj eller frysetøj.

Etiketternes forsider - der i mange år var en tegning af syltekrukker og et ur, der skulle signalere den korte tilberedelsestid ved anvendelse af Melatin - har siden begyndelsen af 80’erne været et fotografi af de samme symboler.
 
Bagepulver og krydderier
Tidligere var forbrugeren henvist til at blande to forskellige aktive stoffer for at opnå bagepulverets hæveegenskaber. Med henblik på en forenkling af denne blandingsproces fremstillede Tørsleff & Co. et såkaldt “blandet bagepulver”, og solgte det i en årrække under mærket Fermin. En konkurrent havde Fermin imidlertid i D. Friis i Vejle, der ikke mindst Vest for Storebælt havde en stærk markedsposition. I begyndelsen af 60’erne købte Tørsleffs D. Friis - og dermed denne virksomheds stærke bagepulvermærke og serie af krydderier. Hidtil havde Tørsleff solgt krydderier under mærket Tawana, men med overtagelsen af D. Friis ophørte Tørsleff med bagepulver-mærket Fermin og  krydderimærket Tawana og markedsførte disse artikler under navnet D. Friis. I begyndelsen af 90’erne ophørte produktionen af Fermin bagepulver. Tørsleffs producerer dog stadig bagepulver, men nu under Tørsleffs eget mærke.

Tawana-navnet bibeholdtes i mange år alene som varemærke på blandede syltekrydderier til anvendelse ved syltning af agurker og asier. Dette er i dag kendt som Tørsleffs Melatin syltekrydderier.
  
Vanillestænger
En anden stor vare der også i dag befinder sig i Tørsleffs produktsortiment er hele vaniljestænger. Uagtet vaniljesukkeret Vanilas fortræffeligheder sælges vaniljestænger sideløbende med dette, som et i køkkenet næsten uundværligt, smagsmæssigt supplement - ikke mindst i forbindelse med tilberedelsen af sommerens diverse frugtspiser og julens bagværk.
 
Bøger
For at imødekomme forbrugerne og hjælpe med råd og inspiration har Tørsleff & Co.’s i mange år haft en del forbrugerrettede aktiviteter. En betydningsfuld del af disse aktiviteter er udgivelsen af en serie kogebøger: Den grønne Syltebog, Den røde Kogebog, Den blå Bagebog, Den gule Dessertbog, Den hvide Frokostbog og (nu udgået) Den sorte Maccaronibog.

Hver bog indeholder ca. 300 gennemprøvede opskrifter, og med de næsten 5 mio. bøger der siden 1938 er udgivet, har bøgerne igennem tiderne tydeligvis været en fast del af de danske køkkener. Bøgerne bliver konstant opdaterede som madmoden skifter. Nye opskrifter kommer til, gamle går ud.

Bøgerne redigeres fortsat af Tørsleffs Husmoder Service, som derved siden sin opstart i 1939 stadig er forbrugernes garant for kvaliteten af bøgerne. 
 

Generelt
Tørsleffs emballager har ikke forandret sig meget gennem tiderne. Vanila og Atamon hører derved til blandt de ældste, stadig eksisterende, danske varemærker.

Både Vanila-manden og Atamon-kineseren m.fl. har dog ændret udseende i tidens løb, men så nænsomt at det er så godt som ubemærket. Det har været vigtigt at bibeholde et genkendeligt udseende af emballagerne, således at forbrugerne fra køb til køb kunne være sikre på at købe den samme vare og den samme kvalitet, som de kender.

På de ældste emballager kan man se, at varens kvalitet er personligt garanteret af Valdemar Tørsleff, hvis underskrift er at finde på pakkerne. Omend pakkerne i dag ikke er signeret på samme vis, er måden Tørsleffs står skrevet på i dag i virkeligheden Valdemar Tørsleffs underskrift i stiliseret udgave.

 
Det var i høj grad Victor B. Strand personligt, der udtænkte og registrerede de mange varemærker, der i tidens løb blev navne på de mange produkter, og som resulterede i et tæt, kreativt samarbejde med tegneren Henrik Hansen. Strand var en pionér i Danmark med ny, kreativ udformning af reklamer og annoncer, ligesom han praktiserede moderne markedsføring, længe før dette begreb overhovedet var alment kendt i landet.  Ideerne bag de fleste produkter, deres emballagemæssige udformning og tilhørende salgsfremmende foranstaltninger var Strands egne. Det samme var oprettelsen af Husmoder Service i 1939 og de første boglige udgivelser i 1938 - tiltag der knyttede en nær kontakt til forbrugerne.

Yderligere tæt kontakt til forbrugerne blev skabt under de store arrangementer, bl.a. i Odd Fellow-Palæet i København, der under  2. verdenskrig tiltrak skarer af husmødre, der var interesserede i at få gode råd om husførelse i en tid med varemangel og gasrationering.
 
Ved flytningen af virksomheden fra Århus til København i 1936 etableredes firmadomicil i Kronprinsessegade 36, hvor man havde hovedkontor indtil 1993. Her købte Tørsleff & Co. virksomheden Paradiso A/S, og flyttede til dennes beliggenhed på Naverland 5 i Glostrup, hvor der var gode lagerfaciliteter.

Tørsleffs’ fabrikation der siden 1947 var foregået på fabrikken ved Strandlodsvej 44 på Amager, fortsatte dér, men da hele virksomheden i 1996-97 flytter til Avedøre Holme, bliver alle aktiviteterne samlet på Avedøre Holme.

Toms Fabrikker der siden Victor B. Strands død i 1983 havde ejet aktierne i Tørsleff & Co. A/S, besluttede sig til at sælge Tørsleff & Co. i 2001, hvor ejerskabet overgik til Haugen-gruppen.